Zber dát
Získali ste prácu predajcu, dostali ste vozidlo, mobil, notebook a možno máte za sebou produktové školenie. V tejto fáze máte pravdepodobne hlavu plnú myšlienok a nevie čo skôr. V práci po školení vám dali veľa materiálov na samoštúdium a vy ste sľúbili, že si ich doma naštudujete. Predpokladám, že ste tak nespravili, pretože sa stále v kútiku duše spoliehate na to, že ste nový a že sa vám skúsenejší kolega bude venovať a všetko vám znovu vysvetlí. Jasné veď na začiatku sa ešte všetko odpúšťa a prižmúria sa oči. Nespoliehajte sa na to, čím skôr začnete tým lepšie. Je lepšie začať z ''ostra'' aj za cenu drobných chýb ako sa stále nerozbehnúť a vravieť: ''ešte nie som pripravený''.
Čiže vaša situácia je taká, že všetko viete (alebo by ste mali vedieť) čo sa produktu týka a musíte začať, pretože šéf od vás chce aby ste hľadali nový potenciál - nových zákazníkov. Nejaké veci si pamätáte zo školenia ale všetko je zahalené hmlou neistoty, strachu a možno si vravíte, že ešte nie ste dostatočne pripravený a že ešte potrebujete niekoľko dní. Chceli by ste začať, ale zrazu neviete čo máte robiť a najradšej by ste spravili všetko naraz alebo radšej nič, dnes ešte nič....Nestrachujte sa, je to takmer bežný jav.
Ako teda začať?
Prvý krok
Musíte si položiť otázky: Kto je mojá cieľová skupina? Komu chcem predať produkt / službu? Komu by som to mohol ešte predať? Mohol by aj tento typ zákazníka mať o to záujem? Ako to odargumetujem pre konkrétny typ zákazníka?
Predpokladám, že tieto otázky by ste mali mať zodpovedané už počas školenia ale vy vždy chcite od toho viac pretože čím viac potenciálnych zákazníkov oslovíte, tým sa vám zvyšujú šance a hlavne rozložíte riziko v prípade, že vám odíde dôležitý odberateľ.
Druhý krok
Máme vytypované cieľové skupiny a teraz si ideme spraviť zoznam. Na toto je ideálne CRM, ktoré už využíva takmer každá firma. Ak nie tak odporúčam klasický excel. Potrebné údaje sú: Názov firmy/prevádzky, adresa, kontakt, osoba, špecifikácia (typ predajne a pod) a potom nasleduje: dátum kontaktu a status a tzv. DATE OF FOLLOVING STEP čiže kedy najbližšie máme zákazníka kontaktovať.
Tretí krok
Pracujem na zozname a dopĺňam dáta. Ak to situácia umožňuje odporúčam zber dát typu: ''prejdem si to osobne aby som to videl na vlastné oči''. Takto najlepšie budete vidieť skutočný stav a na základe toho môžete zvoliť stratégiu predajného rozhovoru. Podľa typu predávaného produktu pravdaže nezatracujem zber dát cez internet ale nemusí to byť vždy tá správna voľba. Iste máte aj vy podobné skúsenosti napríklad s výberom hotela. Na webe natrafíte na hotel, ktorý vyzerá podľa fotiek úžasne avšak keď prídete osobne tak je to úplne inak. Rovnako to môže byť aj s hľadaním potenciálnych zákazníkov. Na webe nájdete firmu, ktorá vyzerá ako gigant v oblasti frézovania, vy sa tešíte a prípadne sa pochválite šéfovi, že ste dohodli stretnutie u perspektívneho klienta a keď tam prídete osobne tak zistíte, že je to pán, ktorý to robí u seba v garáži.
Štvrtý krok
Nikdy sa neuspokojte s počtom zozbieraných kontaktov. Spravte túto časť dôkladne a nájdite všetkých potenciálnych v danom regióne. Prejdite každú ulicu rad za radom, každú ''kuticu'', každú dedinu. Preferujte cestu cez dediny a nie diaľnicou pretože na dialnici nič neuvidíte ale v dedinách áno. Všímajte si každý billboard, pútač, reklamné časopisy. Vo všetkom musíte vidieť potenciál pretože len tak budete úspešný.
Ak si poviete, že ''toto predsa dávno viem'' tak sa skúste sami seba spýtať: Robím to naozaj tak?
Páčil sa Vám tento článok a chceli by ste sa dozvedieť viac? Neváhajte ma kontaktovať: TU